FAQ

1. Wat is Koningsdag Thuis?

Koningsdag was in 2020 anders dan anders. We zorgden voor elkaar en bleven daarom thuis. Toch vierde heel Nederland samen feest. Door muziek te maken, de nationale toost uit te brengen op het balkon, een oranje tompouce te maken of mee te genieten met hoe anderen Koningsdag beleefden.

Op Koningsdag Thuis kun je een groot deel van het video aanbod terugvinden: het nationale programma van Koningsdag, meet & greets met bekende Nederlanders (en verrassingsbezoeken van de Koninklijke Familie!) en video’s van allerlei Koningsdagactiviteiten die door het hele land plaatsvonden. Zo vierde heel Nederland oranje: op afstand, maar toch samen.

2. Wie hebben koningsdagthuis.nl georganiseerd?

Koningsdagthuis.nl is een belangeloos initiatief van de Koninklijke Bond van Oranje Verenigingen (KVOB), SparkOptimus, Incentro en Google.

De Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen is de koepelorganisatie van Oranjeverenigingen en - comités in Nederland. Leden van de KBOV organiseren ieder jaar met Koningsdag evenementen in het hele land.

SparkOptimus – de #1 digitale consultancy van Nederland – heeft in de afgelopen tien jaar in honderden projecten over de hele wereld businessleaders geholpen bij de digitale transformatie van hun organisatie. Zo werkt SparkOptimus aan een betere toekomst voor mens en omgeving met slimme inzet van digitale technologie. SparkOptimus was de initiatiefnemer van Koningsdag Thuis en haakte Incentro, Google en de Koninklijk Bond van Oranje Verenigingen aan om binnen twee weken dit unieke project tot een groot landelijk succes te maken.

Incentro omarmt verandering: zo ook bij deze nieuwe digitale variant op Koningsdag. Waar optredens ooit offline plaatsvonden, werd dat dit jaar digitaal. Incentro leverde developers, designers en marketeers om in ongekende tijd een beleving neer te zetten op de website en social media van Koningsdag Thuis. Van de tone-of-voice tot het neerzetten van de infrastructuur om het platform draaiende te houden.

De technologie van Google en YouTube vormt de basis van Koningsdag Thuis. Dankzij Google Cloud Platform werd de capaciteit van de website automatisch aangepast aan de drukte. De online meet & greets met bekende Nederlanders en de Koninklijke Familie vonden plaats met behulp van Google Meet. Op Koningsdag zelf was er op Google.nl een Doodle en homepage promotion zichtbaar, die direct verwees naar het platform.

3. Hoe is het allemaal begonnen?

Ruwweg twee weken voor Koningsdag ontving Alexandra Jankovich (managing partner van SparkOptimus) een buitengewone briefing: het ontwikkelen van een digitale variant op Koningsdag. Om mensen te motiveren om thuis te blijven in verband met het Corona virus, besloot SparkOptimus een online platform op te zetten om dit mogelijk te maken en het nationale programma van Koningsdag te faciliteren. De balans moest worden gevonden tussen een concept dat gedurfd, maar ook realistisch was. Direct werd er een plan opgesteld en binnen een paar dagen werden de juiste partners aangehaakt, oftewel: de Koninklijke Bond der Oranjeverenigingen, Google, YouTube Nederland en Incentro.

Het platform moest aansluiten op de kernwaarden van Koningsdag: het moest vrienden, familie en buren verbinden door massaal landelijke én lokale Koningsdagactiviteiten met elkaar te delen. Alle Nederlanders kregen de mogelijkheid om online hun dagactiviteiten te delen met de rest van Nederland door te live streamen of een video te delen. Zo kon iedereen toch een feestelijke dag te beleven. Binnen één dag werd een divers team samengesteld van marketing- en PR-specialisten, projectmanagers, front-enders en back-enders. Dit allemaal om de enorm strakke deadline haalbaar te maken.

4. Wie heeft dit initiatief betaald?

Alle organiserende partijen werkten belangeloos mee aan dit platform. Ook alle partners werkten mee met gesloten beurzen.

5. Hoe krijg je een traditie van alle straten en pleinen in Nederland naar een digitaal platform?

Met dit platform wilden we bewerkstelligen dat we van oranje op straat naar oranje digitaal zouden gaan. We hebben letterlijk het internet oranje gekleurd met koningsdagthuis.nl. Iedereen - bekend of onbekend - kon zijn activiteiten via het platform uploaden en op de dag zelf konden we daar als Nederland allemaal van meegenieten. Zo zag je wat er in heel Nederland gebeurde, maar kon je ook zien wat er zich in jouw buurt afspeelde. Vanwege het enorme succes, hebben we besloten om ook ná Koningsdag een grote deel van het beeldmateriaal bereikbaar te houden via ons platform.

6. Wat is er allemaal te vinden op koningsdagthuis.nl?

Koningsdagthuis.nl is een digitaal platform. We vierden Koningsdag dit jaar met traditionele en niet- traditionele elementen. We luidden de klokken, we zongen onder begeleiding van het Koninklijk Concertgebouworkest het Wilhelmus en we proostten op onze gezondheid en op het oranjegevoel. Dansoptredens, toneelstukjes, goocheltrucs, muziek: er was allemaal plaats voor op het platform. Burgemeesters konden mensen online in het zonnetje zetten of een toespraak houden. Alle Nederlanders konden deze activiteiten digitaal bijwonen – of die activiteit nu in je buurt plaatsvond of aan de andere kant van Nederland.

7. Op welke manier namen de Koning en de Koninklijke Familie deel aan Koningsdag Thuis?

De Koning hield rond 10:00 uur een speech. Daarna brachten hij en andere leden van de Koninklijke Familie verrassingsbezoeken aan de virtuele meet & greets, die wij georganiseerd hadden met bekende Nederlanders. Rond 16.00 uur sloten de Koning en zijn familie deze zeer succesvolle virtuele Koningsdag af door het glas te heffen tijdens de Nationale Toost.

8. Wat was het resultaat van Koningsdag Thuis?

De resultaten op de dag zelf waren zelfs beter dan gehoopt. Met een totaal van zo’n half miljoen gebruikers, ongeveer 1250 aangemelde Koningsdagactiviteiten en 2.5 miljoen pageviews, kan met zekerheid worden gezegd dat Koningsdag Thuis een succes was. De eerste digitale Koningsdag was een feit: groter dan welk Koningsdag festival dan ook, en dat zelfs zonder een moment downtime. Het platform was ten alle tijden beschikbaar voor de grote hoeveelheid bezoekers. Bekende Nederlanders vierden Koningsdag Thuis samen met de rest van Nederland. Zelfs het Koninklijk echtpaar vierde Koningsdag Thuis, bezocht diverse Google Meet sessies met bezoekers en hief met ons het glas tijdens de Nationale Toost.